tirsdag 2. februar 2010

Karneval


Å kle seg ut er stas. Ihvertfall for de små. Og selv har jeg alltid elsket å lage kostymer og karnevalsantrekk. Og så liker jeg å gå på Fretex og loppemarkeder for å finne klær som kan brukes til utkledning. I tilegg så har vi en aldri så liten samling av utkledningsklær i form av prinsessekjoler og strutteskjørt.


Til prinsessekjoler er det jo alltid kjekt å ha en liten kappe. Og kapper er heldigvis enkelt og greit å sy.



Her er guttevarianten - en Kaptein Sabeltannkappe, tørkle, pannebånd, veske til gullmynter og en stor pose til skatter (beklager fryktelig dårlig bilde...)





Da eldstemann var liten gikk han på samme skole som onkelen jobbet på, noe som også hadde sine fordeler når det var karneval. Første året var de Karius og Baktus. Neste var de rockestjerner. Og så store - Dracula og lille - Dracula. Hvitsminkede i ansiktet og med blod rennende fra munnviken. Ettersom de ble sminket og stylet hjemme hos oss, så måtte nødvendigvis onkel Dracula gå det lille stykket ned til skolen. Tuslende ut fra en mørk bakgårdsgate traff han en morgentrøtt dame på vei ut døren, som satte i et hyl.... Litt overlumpet over å treffe selveste Dracula sånn på morgenkvisten. Men hun ble ihvertfall ganske morgenfrisk etter det møtet:-)



Som sagt så har jeg alltid likt å kreere kostymer til karneval. Så jeg ble kjempeglad da vi fikk med lapp om karneval i barnehagen. Hadde store planer om hva jeg skulle lage. Neste dag kom det imidlertid ny lapp. Alle i barnehagen skulle være noe fra Noahs ark. Ja, ja, det kan jo og være spennende, tenkte jeg. Og leste videre "Barnehagen gir beskjed om hvilket dyr barnet skal være".... Ok, litt kjipere, men greit nok. Og helt til slutt "Ingen barn skal ha med seg kostymer, det lager vi i barnehagen". For en nedtur.... Jeg øynet imidlertid et lite håp da jeg leste at det var fint om barnet kunne ha en genser i samme farge som dyret de skulle være, f.eks. gul hvis de skulle være løve eller grønn hvis de var krokodille. Da er det bare å krysse fingrene for en av delene, for vi har ingen klær i de fargene, så da MÅ jo mor lage noe...

Det begynner å bli seint, på tide å få på seg sykepleieruniformen.....(og det er ikke fordi nordlendingen fremdeles er syk:-))


19 kommentarer:

  1. Du må jo være drømmemammaen når det kommer til karneval (ikke at du ikke drømmemamma resten av året alstå). Men tenk å ha en mamma som bare kan trylle fram den ene kostymen etter den andre...

    Ha en fin kveld, vennen!!

    klemklemklemklemklemklemklemklem

    SvarSlett
  2. Alltid gøy med karneval. 1. klassingen min kom også hjem og skulle ha karneval. Men hun hadde allerede bestemt at hun skulle være Pippi. Jeg måtte sy orange hår, fikk jeg beskjed om. Så det kan jo bli spennende. Spørs om ikke den må kjøpes og klærne heller sys?
    Godt å høre fra deg igjen. Ble nesten litt bekymret siden du ikke hadde lagt ut noe siden mandag. Var litt redd du var blitt smittet. Godt du ikke er det!
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  3. He-he...du skriver herlig!!

    Håper du får boltra deg med kreative kostymer på en eller annen måte da :)

    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  4. Det er så gøy med kostymer!
    Da jeg gikk på barneskolen, hadde vi en lærerinne som sjøl sydde kreppapirkostymer til de elevene som skulle være med i skuespillet til jul (og det var vel de fleste)! Da ble jo alt liksom litt mer virkelig!
    Flott mamma er du!

    SvarSlett
  5. Å, så missunnelig jeg blir! Jeg bare drømmer om å sy karnevalsantrekk. Mine evner strekker seg til å strikke kattehale og -ører montert på en hårbøyle. Du er en sånn en som får oss andre mødre til å virke evneveike på skoleavslutninger osv, he he. Barna dine er skikkelige heldige! :-)

    SvarSlett
  6. Hei igjen Barbro,og takk for senest.
    Det var kjempekos med besøk,og topp at du hjalp meg litt igang med bloggen.
    Vi sees en dag.
    Frøydis.

    SvarSlett
  7. Å du da,husker du ikke hva vi snakket om i dag?
    Du trenger ikke og rydde for at jeg skal komme på besøk.Jeg gleder meg,da sees vi en vakker dag.
    Frøydis.

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke sendt mail til deg, tror jeg. Men du skrev noe om noen priser på tekstilbildene på bloggen min for ikke så lenge siden. Det var ikke jeg som spurte etter dem, men gøy å vite uansett:-)
    Klem.

    SvarSlett
  9. Ikke overraska over at du disker opp med karnevalskostymer.
    Ble nysgjerrig på sykepleierkostyme? Særlig hvid det ikke har noe med mannen å gjøre? Er du sykepleier sånn oppi det hele?

    SvarSlett
  10. Må si jeg ble litt nysgjerrig jeg også...nå som mannen er frisk igjen;-)
    Bare sy du, Barbro. Er sikker på at de skjønne små fryder seg med å kle seg ut hjemme også:-)

    Ha en fin dag...og helg. Skolefri her i morgen:-)

    Klem fra meg...

    SvarSlett
  11. Hei igjen!

    Ja, jeg lurte på litt på dette med sykepleieruniformen, men fan ut at det ikke sømmet seg å kommentere dette på bloggen din!

    Hahaha!

    Ha en fin dag!!

    Klem

    SvarSlett
  12. Skulle ønske jeg hadde litt av din pågangslyst når det gjelder karnevaldrakter! Det skal være karneval i barnehagen, og jeg har faktisk tenkt å dra på Europris og se om de har noe der til en billig penge. Hihi...ikke noe hjemmesydd kostyme her i gården, gitt. Selv om han sikkert hadde blitt henrykt over en sånn Sabeltann- drakt som du har tryllet fram!

    Ha en fin dag!
    Klem

    SvarSlett
  13. Du skriver så herleg Barbro.
    Eg blir i godt humør av å vere her inne hjå deg:)))
    Heldige ongar som har ei så flink og kreativ mamma, men litt surt at barnehagen skulle syte for utkledning denne gangen.
    *fnis* til sjukepleiaruniformen:)))
    Håpar mannen er frisk
    og oppe og står...ehm går.
    Ha ein superfin dag.
    Klem H

    SvarSlett
  14. Ja slik er det når ein er god venninne med symaskina.... hadde det vore meg hadde eg ropt høgt hurra for å sleppa unna..!! Måtte le høgt når eg las om dama som traff Dracula på morgonkvisten... det måtte vera litt av ein vekkar! Ha.ha.. ser for meg den seansen der!
    Ha ein flott torsdag:0)

    SvarSlett
  15. Syns jeg ser smilet ditt forsvinne i takt med at du leser lappene fra barnehagen!! På en måte skjønner jeg jo barnehagen, som sikkert har erfart at noen gruer seg til slike dager - fordi mamma og pappa ikke kan bidra med noe kostymer, men på den annen side er det synd for de barna som har kreative foreldre. Lykke til da!!
    Du kan jo alltid arrangere et lite karneval hjemme hos deg, vet du!!
    Klem!
    PS: Fantastiske kostymer du viser forresten!

    SvarSlett
  16. Kult med karneval ja. I og med at jeg jobber i skolen, har jeg hvert år en utfordring med karnevalsutstyret. Men det er kjempeartig. Da guttene var små satt jeg ut i de små timer for å sy kostymer. Jeg har til og med sydd en hest også. Når man har gutter kan man ikke sy feiende flotte kjoler slik som du har gjort.

    SvarSlett
  17. Åhhh, du burde jo vært i en helt annen bransje - så kreativ og flink som du er! Æsj, synd du ikke fikk utfolde deg med å kreere karnevalskostymet..!

    Ønsker deg en herlig kommende helg gode du!

    Stor klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  18. Synd at du ikke fikk laget kostyme... Kanskje du må lage karneval hjemme hos deg, med fritt valg til kostymer?

    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  19. Hvis du liker kostymer, Barbro, må du nesten ta en titt inn til meg og kikke på Laiv-kostymene til mannen min og meg! Og i disse dager er det jo karnevalstid igjen, så nå skal det fikses to kostymer før onsdag. Blogger om det imorgen , og jeg blir veldig glad for gode råd av en erfaren kostymemaker ;-)

    SvarSlett