søndag 18. april 2010

Hagetrend for oss uten grønne fingre

Når det gjelder hagearbeid så kan jeg fint lite. Jeg ser knapt forskjell på planter og ugress. Hvilket selvfølgelig ikke er det beste utgangspunktet når man skal opparbeide seg en hage som ikke akkurat er liten.

Vi har prøvd å minimere utearealet ved å lage en stor (parkerings)plass foran huset. Vi holder også på å bygge en relativt stor altan. Likevel er det uhorvelig mye hage igjen for oss uten grønne fingre. Akkkurat nå ser hagen mest ut som en slagmark etter at vi har drevet med diverse gravearbeid den siste tiden. Så første prosjekt er å så gressfrø, så vi omsider får en plen.


Å anlegge plen begynner vi faktisk å bli ganske god til. Det har nemlig blitt en familetradisjon hos oss, og nå er det altså fjerde året på rad vi gjør det. Mulig det ikke høres ut som vi er særlig flinke til det siden vi gjør det om og om igjen, men det skyldes mest at vi har ordnet dreneringen et par ganger - og at nordlendingen blir som et lite barn, sluppet løs i en stooor sandkasse, når han får sitte i gravemaskinen. Han blir aldri ferdig, og finner stadig nye steder og grave...


Men nå er vi omsider  klare til å ta fatt på hage makeoveren vår. Egentlig kunne jeg tenkt meg og lagt meg ned i den nysådde plenen og satset på at hagen gjorde seg selv ved hjelp av litt bier og frø som kom seilende med vinden og sånn, men det er vel kanskje litt optimistisk.


Så jeg gikk inn på denne siden her for å få litt tips. (Alle de fine hagebildene kommer fra samme siden.) Gleden var stor da jeg oppdaget at mye var viet oss hagekløner uten grønne fingre.


Stemorsblomster er visstnok blant det enkleste som fins å få til, ifølge ekspertene. Bra tips, for jeg liker veldig godt stemorsblomster. Tipper brunsneglene liker stemorsblomster også...


Blant staudene var visst hestemynte lette å få til. Jeg må innrømme at jeg ikke engang skjønte hvilken av disse blomstene det dreide seg om, for her er jo flere sorter på bildet. Vi hagedummies må nemlig ha sånt inn med teskje... Neste gang; sett runding og gjerne en pil og som viser hvor blomstene er i bildet, så kanskje vi skjønner det...


Men det som fikk meg til å slippe jubelen løs var nyheten om at trenden for 2010 var VILTVOKSENDE HAGER! Jeg kjente blodet bruset i begeistring;  hagen min er faktisk TRENDY, den er IN, den er HOT!


Det er bare å slenge fra seg trillebåren, og nyte synet av min viltvoksende, ukultiverte og trendy hage!

18 kommentarer:

  1. Beundrer pågangsmotet ditt jeg Barbro - både når det gjelder huset OG hagen!:-)
    Dere er flinke!
    Gjorde en slik makeover på det gamle huset vårt,
    - så vi VET det krever mye!
    SÅ kjekt å lese Boligpluss!;-D
    Ha en fortsatt fin kveld snuppa,
    klem Hege.

    SvarSlett
  2. Jeg drømmer også om en viltvoksende hage. Hagen her består stort sett av en vannvittig stor plen (les mose). Ikke så mye annet. Jeg elsker busker og trær, men det tar jo såååååå lang tid før det blir noe når man må begynne fra start.
    Ang. blomsterbildet så er de blå bak lavendel. De rosa kaller jeg spirea. Blomst som trives best i skygge. Jeg tror de plommerøde er hestemynte. :)
    Ang. minigravemaskin. Hvis kjæresten min hadde fått en sånn i gave tror jeg han hadde vært i lykkerus i mange år. Jeg ville antagelig ikke sett noe mer til han. :)
    Og tusen, tusen takk for den fine kommentaren hos meg. Det betyr så mye å få sånne meldinger.
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner igjen folelsen av a takle et "hav" av plen selv om jeg na har et frimerke av en hage... VOkste opp med stor hage og har brukt mye av barndommen pa a hjelpe til a holde den iorden... Liker veldig godt viltvoksende hager. Er bare lite skeptiskt til begrepet. Tror ikke det er sa "vilt" og utemmet som det hores ut som. Regner med at det allikevel er ganske mye jobb og planlegging som har gatt med for a fa noenlunde "orden i kaoset"... Vel, det var skeptikerens tale for idag!

    Nyt sondagen!

    Klem Mette

    SvarSlett
  4. Her har vi kaoshage, eg har IKKJE grøne fingrar, men skulle ynskje at der var eit lite grønskjèr om ikkje anna. Gruar meg litt til sommaren og alt eg må gjere (som eg ikkje kan).

    So flott kjøkkenet har blitt!! Flinke er de!

    SvarSlett
  5. HI hi...artig innlegg, Barbro!!
    Tusen takk for gode maletips ang kjøkkenet, nå gjelder det bare å overtale maleren...
    klem

    SvarSlett
  6. Tjo ho, herlig trend! Har over et mål tomt, men min hage ble anlagt for 30 år siden, og den er faktisk enkel..men plena må klippes og buskene likeså:)
    Nyt kvelden og klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Heisan:)

    Ja det er heldigvis mange planter som vokser uten særlig stell. Må innrømme at jeg liker veldig godt når det er litt "naturtomt" og ikke bare rette linjer...

    Ønsker deg en fin kveld og en fin ny uke, klem

    SvarSlett
  8. Viltvoksende hage er noe for meg. Det overrasker deg vel ikke å høre at jeg ikke har grønne fingre?... Mannen, derimot, liker å stelle i hagen. Og det er jo flott, ellers ville det sett grusomt ut utafor huset vårt.

    SvarSlett
  9. Hei vennen. Kjenner meg igjen. Har absolutt ikke grønne fingre i det hele tatt. Når vi flyttet hit, holdt jeg opp noe gresslignende å spurte nboen om det var blomster eller ugress... Der er jeg helt grønn, bortsett fra fingrene da :)

    SvarSlett
  10. Lykke til med hagen! Jeg har kjøpt meg en samling med hagebøker, der jeg kan slå opp det jeg lurer på. Og det er ganske mye... ;)

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  11. Hei på deg! Kanke helt tro at du som får det til å gro så vakkert i bildene dine, ikke fikser det i hagen også. Ikke prøvd skikkelig enda, kanskje? Jeg tillater meg å gi et par velmente hageråd, jeg. En: Vurder nøye hvor mye plen dere egentlig vil ha. Plen tar TID, og for mye plen er bare kjedelig. To: Sett ned busker og trær. Struktur og romfølelse i hagen, spiser opp masse av all den tomme plassen, pluss ikke noe å vente med siden de trenger tid på å vokse til. Tre: Se etter høyt herdighetstall pluss beskrivelser som "nøysom", krever lite av jordsmonnet" og lignende når du handler planter. Sånne planter overlever tredje verdenskrig. Så kan dere utvide horisonten etterhvert hvis dere føler for det. Lykke til masse med prosjektet, hvem vet om ikke du blir bytte for hagebasillen du også, hihi!!!!

    SvarSlett
  12. He,he... Det e jo greit å følge trenden.. Men alle behøver vel ikke en hage-blogg? E ikke helt sikker på ka vi har i hagen vår. Foreløpig har det dukket opp ganske mye asfalt til mannen i husets store glede :) Foran huset mot gata e det plen, men det ser ikke ut for at det fins stauder på tomta. Lykke til med hagen og plenen :) Så i forrige innlegg den smarte løsninga på kjøkkenet. Så fint det ble når det ble malt. Eik blir liksom litt tungt.. Og smart med overskap og miksing av innredning :) Ha en fin ukestart! Klem

    SvarSlett
  13. Det var gode nyheter! Vi kjøpte huset utfra tegninger og hagen så ut til å bli en sånn naturtomt med mye stein og naturlig voksende kratt. Det passet oss fint for 1)ingen har grønne fingre og 2)jeg er allergisk mot gress. Men så hadde entreprenøren endra planene litt og plutselig hadde vi en flat tomt egnet for gressplen. Vi rulla den ut vi, grønn og fin. Og nå angrer vi ikke at vi har plen i stedet for naturtomt. Jeg prøver så godt jeg kan, leser hagesider og leter etter vekster som krever minimalt med vedlikehold. Roser som skal avluses og bekjæres er ikke for meg. Lykke til med hageprosjektet, kredit for å så plen gang på gang. ☺

    SvarSlett
  14. Ha ha. Du får nå virkelig sagt det også. Fantastisk innlegg. Likte best det med å ringe inn og pile mot det de skriver om for at vi skal forstå. Selv har jeg hatt et kjempebed i hagen. Det er etter år uten luking på vei til å bli plen. Det blir deilig å få sådd i og slippe den dårlige samvittigheten:-)

    SvarSlett
  15. Hehe...da er det flere hager i det ulente terreng vestpå som er trendy - og det er jo godt å vite!! Her østpå er det så små, flate hager at det fort blir til at man luker med pinsett - og det blir så pent at det blir litt kjedelig!!

    Men ellers så er stemorsblomstene en takknemlig plante - plant dem tett i kasser og urner og deer et syn utover sommeren. Bare husk og knip av frøkapslene som kommer etter de visne blomstrene, for de tar så mye næring fra blomsten. Lupin er jo en fortvoksende, stor staude som brer litt om seg - kanskje greit i en stor hage?

    Ha en fin dag! Klem!!

    SvarSlett
  16. Veit ikkje korleis eg havna innpå sida di,men her var det mykje fint!!!! Mange kreative løysningar:))))))

    SvarSlett
  17. Er ikke noe hagemenneske jeg heller.
    Jeg liker det som kan stå i krukker og kar.
    Har en plen som består av mose og må nok ta noen økter på den dette året.
    Artig innlegg

    Klem

    SvarSlett
  18. He, he, viltvoksende hage hørtes ut som en behagelig trend, som passer for mang en hageeier det! Et alternativ kan jo være å anlegge en blomstereng: http://hageglede.no/Hagetips/Plantetips/Froe/Etabler-blomstereng

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett