fredag 27. mai 2011

En liten oase, og artig hagetips


For en som har vokst opp i blokk, og knapt ser forskjell på ugress og prydplanter, så er det ikke bare bare å anlegge hage. Da jeg var liten var jeg den eneste i barnehagen som fikk med meg hjem en svibel som aldri blomstret -ja, ikke en gang erteblomstene vi plantet på skolen fikk jeg til å spire. Disse traumatiske episodene har satt dype spor, og siden den gang har jeg trodd at i min nærhet vil ingenting vokse og intet gro. Men etter at samtlige svibler jeg kjøpte til jul i fjor, blomstret som bare det, så har jeg fått fornyet selvtillit på hagefronten, og begynt så smått å plante rundt omkring i hagen. Ja, jeg har til og med sådd frø - noe jeg ikke har gjort siden erteblomsttragedien på barneskolen.

Om det vil spire og gro vet vi først et stykke ut i juli, så i dag blir det bilder fra "oasen" på terrassen.
En Europall hører selvsagt med på en bloggedames terrasse, sammen med en gammel trekasse:-) Trekassen fant jeg i en blomsterbutikk, og nordlendingen er like rystet hver gang over at jeg betaler for "sånt rask".


Den koselige urtesammenplantningen jeg fikk i gave har fått plass på pallen,



sammen med en bregne fra hagen. Jeg har lenge irritert meg over de fæle bregnene som popper opp over alt i hagen, helt til naboen fortalte meg at disse var skikkelig trendy nå. Rundt omkring på diverse hageprogrammer driver man visst og graver opp bregnene, planter dem i potter og bruker de som prydplanter.

Så da måtte jeg jo bare forsøke. Det er jo liksom nok å ta av her, og dessuten er det kjekt med noe som er gratis, spesielt når man har svidd av en del på nye planter... 


Resultatet ble overraskende kult! Faktisk så stilig at jeg vurderer å grave opp flere bregner. Som sagt er det flust å ta av...

Dagens lille hagetips fra fru Mestergrønn:-)

22 kommentarer:

  1. Takk for tipset! For her er det omvendt... er vant til have og ikke blogg, som nå!!! Savner hagen min og alle blomstene :( Men nå skal jeg gå å kjøpe bregner :)
    Ha en god dag, klem.

    SvarSlett
  2. Tøff liten oase! Du skal se det blir hage på deg!
    Og flott tips dette med bregnene - jeg har jo mange bregner på hytta!
    Ha ei god helg!

    SvarSlett
  3. Dette ble da en aldeles nydelig blomsteroase.
    Bregner er stilig å ha i hagen. Den gjorde seg godt i krukke også. :) Det er fortsatt noe tull når jeg skal kommentere og må gjøre det under anonym... God helg. Klem Merethe fra Livet på småbruket.

    SvarSlett
  4. Så fint det ble og samle de på ett sted slik, oppå en pall;))
    Og tenk at et ugress som bregne kan bli så fint da gitt ♥ Det gjør håp for meg og, eneste jeg får til og vokse er ugress nemlig, hihi;))

    Ha en fin fredag!

    Klem Line

    PS: Jeg mangler fortsatt adressen din for og få sendt teboksen;)

    SvarSlett
  5. Haha! No ler eg litt her. Såg det var bregne, eller ormegras, som vi seier. Har hagen full.Eg tenkte herlighet, er det mulig, liksom??
    Men du, takk for tips. Det var skikkeleg stilig og dekorativt!!!
    Og at eg vert trendy på hagefronten er kult:)

    SvarSlett
  6. Du kan virkelig legge fra deg dårlig selvtillitt på plantefronten, for dette var lekkert! Tar tipset, for rett utenfor hytta her har jeg en del vakre bregner, som jeg alltid har kalt ormegras..sannelig skal de få bli prydbregner:)
    Nyt kvelden, klemmings;)

    SvarSlett
  7. Så fint det ble hos deg.....tenkte akkurat tidligere i dag på en slik palle hadde vært fin på altanen

    stilig med en slik bregne
    Ønsker deg en fin fredags kveld

    Klem til deg

    SvarSlett
  8. Hei fru Grønn. Flott at du legger traumene fra barndommen bak deg, dette ble kjempeflott. Fint å finne trendy ting i hagen også, helt gratis.

    SvarSlett
  9. Den bregnen kalte vi for ormeblad. Var skikkelig god ide` å sette den i urne. Lurer på om jeg har sånn her utfor....hm....må nok ta en titt i morgen. Jeg er ikke noe hagemenneske men pleier å ha noen urner på altanen;) Ha en fin blomstrende helg;)

    SvarSlett
  10. Det var et fint hjørne! Takk for tips, når verandaen blir ferdig er det til med å "innrede" der også, så da er det fint å ha slike gode tanker i bakhodet :)

    SvarSlett
  11. Så utrolig fint:)
    Flott med alt som ikke koster så mye, men er så vakkert;)

    Nydelig blogg du har, legger meg til som følger:)

    Kos deg i helga:)

    Klem Lise

    SvarSlett
  12. Så kult det ble med bregne i potte!! Det var et supertips :-) Billig og dekorativt - det kan vi like! Den sammenplantingen av urter synes jeg også var genial - så mye mer dekorativt sammen enn bare én og én!

    :-)

    SvarSlett
  13. Moro med det som vokser, og bra når det lykkes ;) Jeg ønsker deg en fin helg!

    Klem :)

    SvarSlett
  14. Jeg kan ikke begynne med plante- og hageblogging. Jeg har ikke noen sånn pall. Og ikke grønne fingre.

    SvarSlett
  15. Tusen takk for hage og verandatips fru Mestergrønn! Fint med bregne fra Guds frie natur. Flotte trykkblokker du har fått også. Jeg har selv en del slike gamle blokker, men jeg bruker dem til å trykk på skinnfell. Vil anbefale på det varmeste å bruke rull for påføring av farge ja.

    SvarSlett
  16. Så fint det ble, smart med bregner i potte!

    SvarSlett
  17. heisann! ja det bregnene de gjorde seg i potten! og koselige med en liten oase! det er så fint med noe grønt til treverket! nei nå skal jeg snart avgårde på jobb... du må ha en fin helg!

    SvarSlett
  18. Så lekkert. Morsomt med at de står på en pall. Bregene gjorde seg godt og kom til sin rett: )

    SvarSlett
  19. Ha-ha-ha! Nå har du fått meg til å ønske meg pall og bregner i potte!

    God helg!

    SvarSlett
  20. Slettes ingen dum ide med den bregnen! Temmelig dyrt med planter, så dette er en gratis plante som i tillegg er dekorativ. Og kanskje kan man finne andre planter i hagen eller i grøftekanten som også kan brukes...
    God helg!

    SvarSlett
  21. Utrolig tøft med EURO pallen og trekassen til å stille opp planter :) Takk for tipset (har en palle som står klar til pussing og maling som skal bli et pallebord) Må nok skaffe meg flere paller ja :)))
    Legger meg til som følger av bloggen din da jeg ønsker å følge din fremgang når det gjelder blomster og frø planting :) Tror du kommer til å klare deg bra jeg :)
    Klem Heidi

    SvarSlett