lørdag 9. juli 2011

Knallgode skillingsboller


Jeg har fremdeles verken isblå eller turkis Kitchen Aid, og en grå, litt trist Kenwood kjøkkenmaskin er liksom ikke så mye å vise fram. Så derfor blir det bilder av litt andre kjøkkenting istedet. Som er en smule mer fargerike.


Men jeg trøster meg med at Kenwooden, selv om den har utseende mot seg, så gjør den en solid jobb - helt sikkert mye bedre enn en Kitchen Aid...


Sammen med Ingrid Espelids oppskrift på skillingsbollar, så blir det knallgode boller. Uansett om jeg lager skillingsboller, småboller, sommerboller, skoleboller, tebrød eller prinsessekake, så sverger jeg til denne oppskriften.

Eller for å sitere Ingrid selv:

Dei gongane eg har prøvd meg på skillingsbollar heime, har det alltid blitt mislykka bakst. Små og tørre har dei blitt, utan noko stas med i det heile tatt. Men så fekk eg sendande ei oppskrift frå ein ekte bergensar, og den oppskrifta gir fin-fin bollar. Nesten som ferdigkjøpte.

Akkurat det kan jeg godt skrive under på. Så her kommer oppskriften:

Skillingsboller

(ca 20 stk)

125 g margarin
1/2 l melk
50 g gjær
125 g sukker
800-900 g hvetemel

Fyll:
smeltet margarin
sukker
kanel


Smelt margarinen. Ha i melken og varm opp til 35 grader. Rør gjæren ut i litt væske, og bland den i. Tilsett sukker og mel. Elt deigen 3-4 min. i kjøkkenmaskin. Dekk bollen med plast og la deigen heve et lunt sted i ca 40 min.

Ta deigen på bakebordet. Kjevle ut en rektangulær leiv, ca. 35 cm bred, 60 cmlang og 1/2 cm tykk. stryk smeltet margarin utover og la det være igjen en liten usmurt stripe langs langsiden lengst fra deg. Den pensler du med kaldt vann.

Dryss på rikelig med sukker og kanel, og rull leiven sammen til en tykk pølse. Skjær rullen i to cm brede skiver. Legg emnene på plater dekket med bakepapir. La bollene heve i ca. 40 min. Stekes i 10-12 min på 225 grader.

Lykke til!


Vil du ha megastore skillingsboller, ruller du bare leiven fra kortsiden:-)

10 kommentarer:

  1. Mmmmm disse så veldig gode ut....tror jeg må prøve i morgen.Takk for oppskrift

    En fin kveld og morgendag ønskes deg

    Klem

    SvarSlett
  2. De ser jo så gode ut, oppskriften er skrevet ned og må prøves i løpet av sommeren;) Klem Wilhelmine

    SvarSlett
  3. Ohlala, ser ut som det er abolutt verdt å stole på selveste Espelid!
    Finfin blogg!
    God sommer!

    SvarSlett
  4. Herlige bilder :) Og den oppskrifta må jo berre prøvast!! :)

    SvarSlett
  5. TAkk og bukk for oppskrift! Flotte og fristende bilder! God søndag! KLEM!!

    SvarSlett
  6. hei,
    denne er nå notert, så kjekt,
    skal nok prøves ganske snart, er litt i bake modus,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. tusen takk for oppskriften .Her i huset elsker vi skillingsboller eller "kanel i svingen" som vi også kaller det. Bildene var kjempefristende og dersom bollene blir alt annet enn små og kun gode med en gang de kommer ut av ovnen, ja da blir jeg strålende fornøyd. klem

    SvarSlett
  8. Mmm det så godt ut :-) Jeg har også ei bolleoppskrift jeg sverger til - det er den vi fikk på skolekjøkkenet da jeg gikk i 6. klasse :-)

    Fine bilder fra et flott kjøkken :-D

    Ha en fin søndag - klem Siv

    SvarSlett
  9. Disse er knallgode,jeg baker de også. :))

    SvarSlett
  10. Takk Barbro (og Ingrid)! Oppskriften er testet ut, og resulterte i svære og knallgode kanelboller :)
    Marte

    SvarSlett