lørdag 10. august 2013


I går var vi på ripssplukking hos naboen siden ungene hadde så lyst på rips med vaniljesaus. Det var imidlertid helt til de hadde smakt. Og, joda, jeg hadde sikkert vært litt gniten med sukkeret. Det var i hvert fall mange som rynket på nesen og skar grimaser:-)


Så da ble det ripsbærsaft av resten - med innslag av polske blåbær og bringebær fra hagen. Og med nok sukker... Laget på godt gammeldags vis ved å koke bærene i en kasserolle og sile det gjennom et klede.    
De to minste lot seg riktignok ikke begeistre av mors hjemmelagde saft heller, men de over 20 syntes i hvert fall det smakte kjempegodt:-)


Til 2 kg rips trenger du ca 5 dl vann og 700 g sukker. Gjør du det på den gammeldagse måten med å sile gjennom et klede er det et godt tips å knytte klede fast i beina på en krakk som står opp-ned, og med en stor bolle under.

Veldig fornøyd med dagens husmorinnsats:-)



8 kommentarer:

  1. Ripsaft er så godt:))flinke du!
    Nyt kvelden!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  2. Hjemmelaget saft en nydelig!

    Var med min mormor på hytta da jeg var ungdom og lagde solbærsaft, med klede og oppned krakk. Men hele krakken veltet (var ikke min skyld :O)
    og solbærsaften sprutet ut overalt....!
    var ikke akkurat go`ord som kom ut av mormor sin munn da, men vi fikk vaske det opp og lo av det mange ganger siden :O)

    SvarSlett
  3. Herlige bilder! Ripssaft er deilig, bra jobbet! :)
    Liker gryteklutene og elefantene dine godt! :)
    Klem Lisa

    SvarSlett
  4. Hat tenkt å satse sterkere på saker som appellerer mer til den "eldre garde" enn ungene- så slipper jeg å sloss om smulene - så jeg synes du har vært både flink og lur ;)

    SvarSlett
  5. hehe, rips med vaniljesaus hørtes ikke så godt ut nei:))
    Men saften derimot - NAM!! ♥ Flink du:)

    SvarSlett
  6. Herlige bilder! Hihi ja rips kan ofte se mer fristende ut en de smaker. Synes det blir veldig god saft av å blande rips og bringebær. Her prøvde eg meg på ripsbærgelé i år, det er så godt på vafler og nysteikte rundstykker. Ha ei fin ny veke!

    SvarSlett
  7. Dyktig husmor du. :) Jeg prøvde meg på ripsgele men det ble ikke gele...liknet mere på sirup konsistens...tror det går rett i vasken gitt. :D

    SvarSlett