torsdag 11. juni 2015

Kjempegod bløtkake



Juni er bakemåned nr 1 hos oss. Da er det et vell av bursdager som skal feires, og ingen bursdag uten bløtkake:-) Jeg har funnet en oppskrift på sukkerbrød i en Ingrid Espelidbok som jeg sverger til. Oppskriften på sukkerbrødet er som følger:

4 egg
150 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver

Visp egg og sukker til eggedosis. Sikt i hvetemel og bakepulver. Bland forsiktig. Ha røren i en rund, smurt form, 22 cm. Stek kaken i  30-35 min. Ovnen forvarmes til 200 grader og skrus ned til 170 grader når kaken settes inn. Stekes på nederste rille.


Jeg har delt kaken i tre og most friske jordbær med sukker som jeg har dynket kaken med. Det nederste laget består av moste jordbær og vaniljekrem, mens det øverste laget består av moste jordbær og jordbærkrem. Til slutt er kaken pyntet med bær, krem og litt blomster. En kake som passer fint til sommerfester og sommerbursdager:-)

7 kommentarer:

  1. Nydelig kake. Smaker den like godt som den ser ut???

    SvarSlett
  2. Ingenting slår bløtkake med jordbær om sommeren. Vi har fått oss ny ovn, og jeg får ikke den gamle oppskriften min til å fungere. Oppskriften var av den gamle sorten med like deler hvetemel og potetmel, pleide å bli veldig porøs og lett. Må teste ut nye oppskrifter, skal gi denne et forsøk. Er litt mindre sukker i den også, var 200 gram sukker i min.

    SvarSlett
  3. Nyyyydelig kake!!! Så vakkert pyntet ♥
    Jeg har stor tro på Ingrid Espelid's oppskrifter :)

    SvarSlett
  4. Den ser flott ut du,og så nydelig pyntet. Åh som jeg skulle hatt et stykke av den.
    Klem

    SvarSlett
  5. Nam,nam,nam sier jeg bare!
    Den så helt fantastisk ut,perfekt for sommersammenkomster:)
    Håper solen skinner på deg!
    Det gjør den ikke her hvertfall,hehe,marstemperatur enda her;)
    Klem Caroline

    SvarSlett
  6. มาเล่นสล็อตออนไลน์ pussy888 ฟรีเครดิตที่นี่สิ

    https://www.slotxd.com/pussy888

    SvarSlett
  7. เกมสล็อตออนไลน์ ยอดนิยม ที่ slotxo แจกหนักแจกจริง
    สะดวกสุด ๆ กับเกมสล็อตออนไลน์บนมือถือ ที่นี่ที่เดียว
    มาพร้อมระบบฝากถอนอัตโนมัติ และโบนัสสล็อตเครดิตฟรี

    https://www.slotkkk.com/slotxo

    SvarSlett